XVIII LES LUMIÈRES 18.-20.6.2022
www.lumieres.fi

18. VALISTUSAJAN KULTTUURIFESTIVAALI TEEMA: MARSEILLE – RUTON JÄLKEEN

Konserteissa esiintyy yksi Ranskan arvostetuimmista barokkiorkestereista, Concerto Soave Marseille´sta

Kokonaisuuden suunnittelu, tekstiosuudet ja dramatisointi: Marja Rumpunen.

LA 18.6.2022 KLO 19.00
TENALJI VON FERSEN, SUOMENLINNA

MARSEILLEN KAHDET KASVOT/ LES DEUX VISAGES DE MARSEILLE

Dramatisoidussa konsertissa esiintyy yksi Ranskan arvostetuimmista barokkiensembleista Concerto Soave Marseillesta,

Solistinaan sopraano Lise Viricel, Jean-Marc Aymes, urut, cembalo ja musiikin johto

Concerto Soave:
Minori Deguchi, Gabriel Ferry, viulu, Xavier Sichel, alttoviulu Sylvie Moquet, viola da gamba

Näyttelijä Joachim Wigeliu : kreivi Anckarbjelke Anja Bargum: kreivin serkku Emilie Havskrona Marja Rumpunen, fortepiano,

Kreivi Anckarbjelke ja Emilie Havskrona löytävät Suomenlinnan Tenalji von Fersenin uumenista maanmiehemme amiraali Carl Tersmedenin matka-arkun : tohtori Jean-Baptiste Bertrandín muistiinpanot kertovat Marseillen kauhistuttavasta ruttoepidemiasta vuonna 1720, mutta Tersmedenin päiväkirjassa tämän purjehtiessa 1736 kaupungin satamaan juhlat, konsertit ja naamiaiset seurasivat taas tutusti toisiaan.

Niinikään konsertin musiikki esittelee Marseillen musiikkielämän kahdet kasvot yli sadalta vuodelta: kaupungin lukuisia kirkkoja varten sävellettyä musiikkia ja niin aateliston kuin porvaristonkin salongeissa sekä musiikkiakatemian konserteissa esitettyjä teoksia.

Kirkkomusiikkia edustavat Alexandre de Villeneuve´n Leçons des Ténèbres galantes, joka saa kaikupohjaa Chalabreuil´n Exultate Deo´sta vuodelta 1762, ainoasta jäljelle jääneestä teoksesta tältä Saint-Victor -kirkon kuoromestarina toimineelta säveltäjältä. Salonkimusiikin puolelta ohjelmaan on poimittu Charles Desmazures´in (1702) ja Pierre Gautier´n « de Marseille » (1707) suurenmoiset sinfoniat, Alexandre de Villeneuve´n les Conversations (1733), ja herkullinen Jean-Joseph Mouret´n l’Hymne à l’amour.

Teokset täydentyvät vielä, eivätkä ole esitysjärjestyksessä:

Charles Desmazures (1669-1736)
Ouverture
Pièces de Simphonie à Quatre Parties – Paris, 1702

*****

Jean Joseph Mouret (1682-1738)
Hymne à l’Amour
Cantatille Françoise

*****

Alexandre de Villeneuve (1677-ap. 1756)
Conversation
Conversations en manière de Sonates. Paris, 1733

*****

Louis Saint- Aman (1749- 1820)
Ninette à la Cour
Ariette

*****

Charles Desmazures (1669-1736)
Chaconne

Pièces de Simphonie à Quatre Parties – Paris, 1702

Alexandre Loüet (1743-1817)
Ingemisco
Extrait du Dies Irae. Manuscrit - Paris

*****

Charles Desmazures (1669-1736)
Entrée Grave
Pièces de Simphonie à Quatre Parties – Paris, 1702

Alexandre de Villeneuve (1677-ap. 1756)
Aleph, Troisième Leçon de Ténèbres du 2nd jour

Livre de musique d’Eglise. Paris, 1719

*****

Chalabreuil (?- ?)
Exultate Deo, motet avec Symphonie (1762)
Manuscrit – Paris

Lähdeteokset: Amiral Carl Tersmeden: Memoarer II - I främmande land, Jean Baptiste Bertrand Relation historique de la peste de Marseille en 1720,

30 / 20 € lippu.fi ja ovelta

------------------------------------

SU 19.6.2022
VANHA KIRKKO, HELSINKI klo 19

REQUIEM – POUR TOUS SOULAGER, KAIKILLE LOHDUTUKSEKSI

Maineikas Concerto Soave, solistit ja kuoro Marseille´sta, johtaja Jean-Marc Aymes

Jean Audiffren (1680-1762) : Messe à 4 voix sans simphonie (extraits)
Kyrie
Credo
Sanctus
Manuscrit – Bibliothèque Inguimbertine, Carpentras

Jean Gilles (1668-1705) : Messe des Morts
Requiem aeternam (Introït)
Kyrie
Requiem aeternam (Graduel)
Domine Jesu Christe (Off
Sanctus
Agnus Dei
Lux aeterna (Post-Communion)

Yksi 1700-luvun tunnetuimmisa messuista, Jean Gilles´ín Messe de Requiem esitettiin Marseille´ssa juhlistamaan voittoa kauhistuttavasta ruttoepidemiasta. Gilles tuo esiin taidokkuutensa kauniiden melodiojen luomisessa, kontrapunktin rikkaudessa ja hienoissa instrumentaaliosuuksissa.

Yksi harvoista Jean Audiffren´n säilyneistä teoksista, Messe sans symphonie, on loistelias ja koskettava esimerkki marseillelaisesta kirkkomusiikista, josta ooppera ei milloinkaan ole kaukana voimakkaasta uskonnollisesta tunnelmasta huolimatta.

Concerto Soave esittää messut juuri sillä upeimmalla miehityksellä, jolla ne kuultiin Ranskan katedraaleissa:

Jean-Marc Aymes, urut, cembalo ja orkesterin johto

Solistit : Alice Duport-Percier, sopraano, Romain Bockler, baritoni, Robert Getschell, tenori, Jonas Descotte, kontratenori

Kuoro : Lise Viricel, Gabrielle Varbetian, soprano,Gabriel Jublin, Xavier Olagne kontratenori Benjamin Ingrao, Romain Bazola, tenori,Samuel Namotte, basso

Orkesteri: Anaëlle Blanc-Verdin, konserttimestari, Laurie Bourgeois, Minori Deguchi, Gabriel Ferry, viulu, Xavier Sichel, Marie-Liesse Barrau, alttoviulu, Marine Rodallec, sello, François Leyrit, kontrabasso, Sylvie Moquet, viola da gamba Claire Marzullo, Christophe Mazeaud, huilu ja oboe

30 / 20 € lippu.fi ja ovelta

------------------------------------

MA 20.6.2022
HELSINGIN RITARIHUONE klo 19,00

MARSEILLE – KOKO MAAILMAN SATAMA/ / MARSEILLE – FÊTES ET DRAME

Dramatisoidussa konsertissa kuuluisa Concerto Soave solisteineen esittää ooppera- ja näyttämömusiikkia Marseille´sta sadan vuoden ajalta.

Jean-Marc Aymes, urut, cembalo ja orkesterin johto

Solistit: Romain Bockler, baritoni , Lise Viricel, sopraano

Näyttelijä Joachim Wigelius: kreivi Anckarbjelke

Näyttelijä Alexander Wendelin: hänen veljenpoikansa Fredrik von Gullstorm

Marseillesta juuri palanneet kreivi Anckarbjelke ja hänen laivastokarriääristä haaveileva veljenpoikansa Fredrik von Gullstorm ovat lumoutuneita kaupungin historiasta ja nähneet sen sekä valoisat että varjoisat laidat. He kävivät myös ahkerasti oopperassa, joka on ollut merkittävässä roolissa kaupungissa jo 1600-luvulta saakka; jo 1685 Pierre Gautier perusti Académie de Musique´n. Loistavat oopperasäveltäjät kuten Campra ja Mouret sekä Lully ja Gluck, jonka Armide esitettiin uuden oopperan avajaisissa 1787 olivat usein repertuaarissa.

Pierre Gautier (1642-1696)
Ouverture & autres pièces de symphonie
Symphonies de feu Mr Gaultier de Marseille.
Paris, 1707

*****

Jean-Baptiste Lully (1632-1687)
Armide, tragédie mise en musique (extraits)

*****

Jean Joseph Mouret (1682-1738)
La Provençale, entrée (extraits)
Airs, duo et symphonies
Ariane, tragédie en musique (extraits)

*****

Charles Desmazures (1669-1736)
Ouverture
Les Rêveries
Pièces de Simphonie à Quatre Parties – Paris, 1702

*****

André Campra (1660-1744) Les Festes Vénitiennes, Ballet en musique (extraits)

*****

Christoph Willibald Gluck (1714-1787)
Armide, Drame Héroïque (extraits)
Le Cadi Dupé, opéra comique (extraits)

CONCERTO SOAVE:

Anaëlle Blanc-Verdin, konserttimestari, Laurie Bourgeois, Minori Deguchi, Gabriel Ferry, viulu, Xavier Sichel, Marie-Liesse Barrau, alttoviulu, Marine Rodallec, sello, François Leyrit, kontrabasso, Sylvie Moquet, viola da gamba

Claire Marzullo, Christophe Mazeaud, huilu ja oboe Marc Duvernois, fagotti

Lähdeteokset: Marseille au siècle des Lumières Ville de Marseille . Nicole Bardiot: Du sale au propre. Marseille et la soude au siècle des Lumières

40 / 25 € lippu.fi ja ovelta

Taustakuva: Claude-Joseph Vernet: Intérieur du port de Marseille 1754

Kiitämme: