XVIII LES LUMIÈRES 18.-20.6.2022 www.lumieres.fi

18. UPPLYSNINGSTIDENS KULTURFESTIVAL

TEMA: MARSEILLE – EFTER PESTEN

I konserterna framträder Concerto Soave från Marseille, en av Frankrikes mest ansedda barockensembler

Planering av helhet, textpartier, översättning och dramatisering: Marja Rumpunen.

LÖRDAGEN 18.6.2022 kl.19.00
TENALJEN VON FERSEN, SVEABORG

MARSEILLES TVÅ ANLETEN/ LES DEUX VISAGES DE MARSEILLE

Concerto Soave:
Jean-Marc Aymes: dirigent, orgel och cembalo Lise Viricel, solist sopran, Minori Deguchi, Gabriel Ferry, violin, Xavier Sichel, altviolin, Sylvie Moquet, viola da gamba

Marja Rumpunen: fortepiano

skådespelare: Joachim Wigelius: greve Anckarbjelke

Anja Bargum: Emilie Havskrona, grevens kusin

Av en slump råkar greve Anckarbjelke tillsammans med Emilie Havskrona hitta vår landsman, amiral Carl Tersmedens resekista ute på Tenaljen von Fersen. Amiralen hade seglat den 26.1.1736 till Marseille. När han kom fram, syntes ej längre något spår av den fruktansvärda pest som härjat i staden ett decennium tidigare. Det välmående Marseille bjöd på fester, konserter och maskerader i en aldrig sinande rad. Men om ett djupt annorlunda Marseille vittnar grundaren av Marseilles Akademi och pionjären inom epidemilogin, den berömde doktor Jean Baptiste Bertrands år 1721 utkomna beskrivning på den outtröttliga kampen stadens läkare förde mot pestepidemin år 1720.

Programmets musik vittnar likaledes om två sidor av Marseilles, om dess musikliv under över hundra år. Dels får vi höra andlig musik komponerat för stadens flertaliga kyrkor, dels musik framfört i adels- och borgarhem samt musik för Akademins konserthus. Andlig musik representeras av Alexandre de Villeneuve´s Leçons des Ténèbres galantes, som får klangbotten av Chalabreuil´s Exultate Deo från år1762, det enda verk som blivit kvar av denne Saint Victor-kyrkas körledare och kompositör. Konsert- och salongsmusik representeras av Charles Desmazures´ (1702) och Pierre Gautier de Marseille´s (1707) storartade symfonier samt Alexandre de Villeneuve´s les Conversations (1733) och Jean-Joseph Mouret´s utsökta l’Hymne à l’amour.

Ordningsföljden är preliminär.

Charles Desmazures (1669-1736)
Ouverture
Pièces de Simphonie à Quatre Parties – Paris, 1702

*****

Jean Joseph Mouret (1682-1738)
Hymne à l’Amour
Cantatille Françoise

*****

Alexandre de Villeneuve (1677-ap. 1756)
Conversation
Conversations en manière de Sonates. Paris, 1733

*****

Louis Saint- Aman (1749- 1820)
Ninette à la Cour
Ariette

*****

Charles Desmazures (1669-1736)
Chaconne

Pièces de Simphonie à Quatre Parties – Paris, 1702

Alexandre Loüet (1743-1817)
Ingemisco
Extrait du Dies Irae. Manuscrit - Paris

*****

Charles Desmazures (1669-1736)
Entrée Grave
Pièces de Simphonie à Quatre Parties – Paris, 1702

Alexandre de Villeneuve (1677-ap. 1756)
Aleph, Troisième Leçon de Ténèbres du 2nd jour

Livre de musique d’Eglise. Paris, 1719

*****

Chalabreuil (?- ?)
Exultate Deo, motet avec Symphonie (1762)
Manuscrit – Paris

Källitteratur:Amiral Carl Tersmeden: Memoarer II - I främmande land, Jean Baptiste Bertrand Relation historique de la peste de Marseille en 1720,

Biljetter 30/20€ lippu.fi och vid dörren

Söndagen den 19.6.2022
GAMLA KYRKAN, HELSINGFORS kl. 19

REQUIEM – POUR TOUS SOULAGER , REQUIEM - ALLOM TILL TRÖST

Jean Audiffren (1680-1762) : Messe à 4 voix sans simphonie (extraits)
Kyrie
Credo
Sanctus
Manuscrit – Bibliothèque Inguimbertine, Carpentras

Jean Gilles (1668-1705):
Messe des Morts
Requiem aeternam (Introït)
Kyrie
Requiem aeternam (Graduel)
Domine Jesu Christe (Off Sanctus)
Agnus Dei
Lux aeterna (Post-Communion)

En av 1700.talets mest kända mässor, Jean Gilles´ Messe de Requiem framfördes i Marseille, som tacksägelse över att man övervunnit den fruktansvärda pestepidemin som rasat i staden. Melodiernas skönhet, rikedomen av kontrapunkter samt de fina instrumentaldelarna vittnar om Jean Gilles skicklighet.

Ett av de få bevarade verken av Jean Audiffren, Messe sans symphonie, är ett storartat och lyhört exempel på kyrkomusik i Marseille, där operan alltid känns nära, trots musikens starkt andliga stämning.

Mässorna framförs med lika storartad bemanning som de kunde höras i Frankrikes katedraler.

Uppträdande: Ensemble Concerto Soave från Marseille samt solister och kör under ledning av Jean-Marc Aymes
Jean-Marc Aymes, orgel, cembalo och ledning av orkestern.
Solister : Alice Duport-Percier, sopran, Romain Bockler, bariton, Robert Getschell, tenor,
Jonas Descotte, kontratenor
Kören: Lise Viricel, Gabrielle Varbetian, sopran,Gabriel Jublin, Xavier Olagne kontratenor
Benjamin Ingrao, Romain Bazola, tenor ,Samuel Namotte, bas
Orkestern: Anaëlle Blanc-Verdin, konsertmästare, Laurie Bourgeois, Minori Deguchi, Gabriel Ferry, violin, Xavier Sichel, Marie-Liesse Barrau, altviolin, Marine Rodallec, cello, François Leyrit, kontrabass, Sylvie Moquet, viola da gamba, Claire Marzullo, Christophe Mazeaud, flöjt och oboe

Biljetter 40/25€ lippu.fi och vid dörren

Måndagen den 20.6.2022
Helsingfors Riddarhus kl. 19,00

MARSEILLE – HELA VÄRLDENS HAMN/ MARSEILLE – FÊTES ET DRAME

Uppträdande: Ensemble Concerto Soave från Marseille under ledning av Jean-Marc Aymes,
Solister: Romain Bockler, bariton , Lise Viricel, sopran
Skådespelare greve Anckarbjelke… Joachim Wigelius:
: hans systerson Fredrik von Gullstorm … Alexander Wendelin

Greve Anckarbjelke och hans systerson Fredrik von Gullstorm har just återvänt från Marseille och är fascinerade över stadens historia. Under sin vistelse har de bekantat sig med både soliga och skuggiga sidor av den magnifika staden. De besökte även flitigt operan, som spelat en betydande roll i stadens historia ända sedan 1600-talet. År1685 grundade Pierre Gautier l´Académie de Musique. Strålande operakompositörer som André Campra, Jean Joseph Mouret samt Jean-Baptiste Lully och Cristoph Willibald Gluck, vars opera Armide uppfördes under öppningan av den nya operan 1787, förekom ofta i repertoaren.

Pierre Gautier (1642-1696)
Ouverture & autres pièces de symphonie
Symphonies de feu Mr Gaultier de Marseille.
Paris, 1707

*****

Jean-Baptiste Lully (1632-1687)
Armide, tragédie mise en musique (extraits)

*****

Jean Joseph Mouret (1682-1738)
La Provençale, entrée (extraits)
Airs, duo et symphonies
Ariane, tragédie en musique (extraits)

*****

Charles Desmazures (1669-1736)
Ouverture
Les Rêveries
Pièces de Simphonie à Quatre Parties – Paris, 1702

*****

André Campra (1660-1744) Les Festes Vénitiennes, Ballet en musique (extraits)

*****

Christoph Willibald Gluck (1714-1787)
Armide, Drame Héroïque (extraits)
Le Cadi Dupé, opéra comique (extraits)

CONCERTO SOAVE:
Anaëlle Blanc-Verdin, konsertmästare,
Laurie Bourgeois, Minori Deguchi, Gabriel Ferry, violin,
Xavier Sichel, Marie-Liesse Barrau, alttoviolin, Marine Rodallec, cello,
François Leyrit, kontrabas, Sylvie Moquet, viola da gamba
Claire Marzullo, Christophe Mazeaud, flöjt och oboe

Källiteratur:
Marseille au siècle des Lumières Ville de Marseille . Nicole Bardiot: Du sale au propre. Marseille et la soude au siècle des Lumières

Biljetter 40/25€ lippu.fi och vid dörren

Bakgrundsbild: Claude-Joseph Vernet: Intérieur du port de Marseille 1754

Vi tackar: